Follower members :

imanbg cover

imanbg cover

Monday, March 28, 2011

2nd Interview..

21/03/2011 (Isnin)
Aku mendapat sebuah panggilan dari pihak UNISEL supaya datang Interview pada 25/03/2011 (Jumaat) atau 26/03/2011 (Sabtu) Haaa... Interview ape?? Kerja kah?? Sambung belajar kah?? Issshhhhh...!!!

25/03/2011 (Jumaat)
Aku memilih tarikh ini sebagai tarikh keramat untuk aku menggigihkan diri ke Interview berkenaan.. Hati yang berdenyut kencang, laju, rase macam nak tercabut je.. Ye la, Interview la kan..

Jam sudah menunjuk tepat 9:00am dimana Interview akan berlangsung, aku masih terperangkap dalam kesesakkan lalu lintas.. Adoi.. Lagi cuak la aku macam nie.. Sampai je, terus isi borang, tunggu untuk 1st TEST (Drawing) aik, macam Interview nak masuk UiTM la plak.. Hehe..

Selesai je 1st TEST (aku orang terakhir), pengawas tengok drawing aku lalu termenung kejap lalu berkata "Boleh lepas nie".. Lagi aku cuak..

2nd TEST plak ujian buta warna, Interview masuk UiTM 3 tahun lepas pon ade check buta warna jugak.. Alhamdulillah mata aku masih dalam keadaan sihat, cuma RABUN jauh je.. Lepas tu dia mintak STPM aku, sudah, aku mane ade STPM, ade Diploma je.. Hehe.. Pengawas tu terdiam kejap..

3rd TEST, dimana Interview sebenar bermula.. Terdapat 3 orang pengawas, 2 laki, 1 perempuan.. Tengah tengah laki tua sangat.. Aku masuk 2 orang, sorang lagi budak perempuan dari Terengganu.. Jauh tuu... Mula dengan budak perempuan dari Terengganu dulu..

Dialog berbunyi bergini :-

Pengawas perempuan : Hmm.. Tengok STPM kamu..
(Perempuan tu pon dengan konfiden tunjuk dia punya STPM.. Pengawas lelaki (muda) lihat aku punya SPM + Sijil.. Dengan wajah Ego nya, dia letak balik sijil aku, lihat lukisan aku..

Pengawas lelaki (muda) : Anda nak ambil Diploma ke Ijazah nie?? Kenapa tick Ijazah?? Mana STPM kamu.."..

Aku : Nak ambik Ijazah Encik, saya tak ada STPM.."
(Tiba tiba pengawas perempuan menyampuk)

Pengawas perempuan : Macam mana nak ambil Ijazah kalau takde STPM, awak ade Diploma ke??
(dengan suaranya yang agak tinggi dan melenting)

Aku : Yaa, Diploma..

Pengawas lelaki (muda) : Mana Diploma kamu, kenape tak tunjuk??

Aku : Ada dibelakang Encik.."..

Pengawas lelaki (muda) : Laa.. Kenape tak bagi tahu..
(Dia silak silak, then terkejut..!!!)

Pengawas lelaki (muda) : Aii.. Kamu dari UiTM ke..

Pengawas perempuan : Ape.. UiTM.. Biar betul..??!!!!!!
(Terus HOLD ON cakap dengan budak perempuan Terengganu)

Pengawas perempuan : WOW!! Mintak tengok kejap.. Hmm.. Kamu dah abis ke Diploma nie?? Dah KONVO?? Oooo.. Bagus bagus, dah SAH la sijil nie.. Ingat awak menipu.. Ishh.. Kami tak Aspect awak akan Interview disini.. Kenape tetibe datang Interview kat sini?? Kenape tak sambung ke UiTM ke.. Jap jap, tengok pointer awak.. 3.12.. Bagus nie.. Kenape awak tak mintak OVERSEA?? Kenape UNISEL??
(aku tergamam tak sempat nak cakap ape ape, ketiga tiga pengawas teruja tengok aku)

Pengawas lelaki (muda) : Kamu dari UiTM mana??

Aku : UiTM Melaka..

Tiba tiba Pengawas lelaki (tua) menyampuk..

Pengawas lelaki (tua) : Siapa koordinator kat sana??

Aku : Last saya belajar, Pn. Zahara..

 Pengawas lelaki (tua) : Oww.. Isteri En. Wan Zul ye..
(Aku pulak tergamam..)

Diorang Excited sangat sampai terlupa budak perempuan tu.. Tetiba pengawas perempuan tu cakap..

Pengawas perempuan : Awak saya HOLD dulu, kami nak cakap lebih lama lagi dengan kamu.. Kita Interview budak perempuan nie dulu, then suruh keluar..
(dalam hati aku dah gelak gulin gulin..)

Bla.. bla.. bla.. bla... bla... blaa... blaaa. blaaaaa. blaaaah....
Budak perempuan tu pon keluar.. Hehe..

Pengawas perempuan : Ok, kenape kamu nak masuk UNISEL, dari mane kamu dengar pasal UNISEL, ish.. I really Shock you know?? I really really don't expect budak UiTM akan datang Interview or masuk ke UNISEL nie.. Yang selalu kami terima dari Saito Collage, Cosmopoint, UNISEL sendiri.. You know.. You are the 1st STUDENT dari IPTA yang datang Interview sini.. Kamu tak try mintak UiTM ke?? Pointer bagus.. Tak pon mintak OVERSEA ke..

Aku : Hmm.. Bukan tak mintak Puan, saya dah tak larat nak mintak.. Mungkin UiTM dah campak saya jauh jauh.. Dah taknak terima saya lagi mungkin.. Hmm.. Sebelum nie saya dapat sambung Degree di Arau, Perlis.. Tapi UiTM bagi kos IT.. Saya boleh bawak IT, cuma tak boleh bawak Math je.. Saya dengar pasal UNISEL nie dari kawan kawan.. Dorang cakap UNISEL bagus la, banyak keistimewaan la.. So, saya nak try sendiri la ape ISTIMEWA sangat UNISEL nie kan..

Pengawas lelaki (muda) : Sebelom nie kamu mintak kos same ke, mintak kos lain..

Aku : Saya mintak Printing, 2nd choice mintak Photo.. Sebab saya taknak ambik grafik lagi, sebab dah paham cara belajar kat UiTM nie..

Pengawas lelaki (muda) : Memang la tak dapat.. Patut nye kamu mintak sama kos..

Aku : Tapi ramai kawan saya tuka kos.. It's in same Fakulti but lain Department je.. Dan mereka semua dapat.. Ada tuka ke IDE, ade ke Printing, Ade ke Photo, Ade ke Siramik..

Pengawas lelaki (muda) : Tapi macam mane kamu boleh tercicir??

Aku : Kalau saya tahu Encik, saya tak berada disini sekarang..
(Kami gelak..)

Dorang tengok work aku..

Pengawas lelaki (tua) : Kami semua kalau kamu nak tahu semua dari iTM, mase tu belom U lagi ye.. Saya berkhidmat di iTM selama 46tahun, last last saya jugak dorang taknak terima juga, sebab tu saya disini sekarang.. Kami semua dari UiTM sebelom nie, semua datang kesini sebab tiada pilihan..

Pengawas perempuan : Sebenarnya kami dengan UiTM sama je.. Kami ambil semua silibes (betul ke aku eja nie??) dari UiTM.. UNISEL dengan UiTM nie ibarat adik beradik..

Pengawas lelaki (tua) : Adik beradik yang tak tegur sapa.. Masing masing ego..
(kami gelak lagi)

Pengawas lelaki (muda) asyik membelek Folio aku.. Sampai tang belakang sekali, dia tengok advertising aku yang aku kene maki dulu.. Aku ingat dia nak geleng kepale..

Pengawas lelaki (muda) : Haaa... Yang nie paling GEMPAQ..
(aku terdiam)

Aku : Sebab Advert nie la saya kene maki..

Pengawas lelaki (muda) : Maki??!!! Advert macam nie kene maki.. This is the BEST Advert saya lihat..
(aku dah mula konfius, dia nie betul betul suke ke, saje nak sedapkan hati)

Lalu Pengawas lelaki (muda) berbisik kat Pengawas lelaku (tua)

Pengawas lelaki (muda) : Sape ek name anak Sorang Pengsyarah tu.. Ala, yang skrang jadi pengsyarah jugak.. Pensyarah Grafik..

Pengawas lelaki (tua) : Sape, Shafie.. Hmm.. Ape ke name, Fadly..
(Pengawas lelaki (muda) selak muka depan sekali)

Pengawas lelaki (muda) : Haaa... Fadly Dato' Shafie.. Fuh..!! Dato'..
(Senyum sinis)

Pengawas perempuan : Ish.. Saya terlalu excitend sampai tak boleh nak buat keputusan sekarang.. Sekarang saya nak tanya kamu, adakah kamu betul betul berminat nak masuk sini atau cuma nak datang Interview je sebab nak tunggu tawaran lain..

Pengawas lelaki (muda) : Masuk sini je, nak tunggu UiTM bulan 9 nanti baru ade pengambilan baru.. Konon konon nak same dengan OVERSEA..

Aku : Aaaaaaa... Payah nak pikir nie..

Pengawas perempuan : Macam nie, petang karang kamu pergi ke Gallery Shah Alam, student Final kami ade buat Event kat sana.. Kamu boleh pergi tengok work work dorang.. Kalau kamu puas hati, Esok kamu call saya.. Saya kene HOLD dulu surat Tawaran kamu.. Hmm.. Saya terkejut sangat nie sebab kamu datang sini.. Dah la, esok call saya bagi jawapan ye..

Aku pon keluar, masuk balik kat bilik menunggu.. Tengah masuk, ada sorang Pengawas tengah beri ceramah.. Muke dia, sangat sangat la EGO, BONGKAK, Fuuhhhh!!!.. Aku dengar je la.. Pastu tetibe Pengawas perempuan tu panggil dia.. Dia masuk ke bilik sebelah.. Tunggu punya tunggu punya tunggu.. Tetiba dia masuk balik sambil nak cari file aku (maybe) dan berkata..

Pengawas perempuan : Ada sorang budak dari UiTM datang Interview hari nie, baru je keluar.. Tapi takpe, I dah bagi nombo fom I kat dia..
(Pengawas tu tengok belakang, aku ade)

Pengawas perempuan : Haaa.. Tu dia kat belakang tu..

Pengawas yang muke BONGKAK tu datang terus kat aku macam tak puas hati je.. Tolak kerusi terus berkata..

Pengawas EGO : Kamu budak dari UiTM tu ye.. Kamu datang sini saje saje Interview ke betul betul minat nak masuk sini.. Cakap dengan saya sekarang..
(aku dengan perasaan cuak nye tergagap gagap nak jawab)

Aku : Saya pon tak pasti la Encik.. Saya masih tak tahu ape kelebihan UNISEL nie, sebab bayaran pon mahal.. Masih berfikir..

Dia pon terus keluar.. Tunggu je selesai semua dah Interview, dia masuk balik beri Ceramah.  Sekali Naib Dekan Art and Design daa... Adoi.. Pening pale aku.. Dia pon beri ceramah, cara senang nak tolong mak ayah.. Macam macam la.. Alaa, ceramah, paham paham je la macam mane..

Tapi serius, lepas dia cerita, aku lagi menarik nak masuk UNISEL, memang banyak kelebihan dia bagi.. memang nampak MAHAL.. tapi MAHAL lagi Ilmu yang akan diberi kat UNISEL nie..

Then YDP Grafik datang kat aku.. Dia terbaek..

YDP Grafik : Woo.. Ko budak UiTM ek.. Ko tak salah cari tempat.. Sini memang terbaik..
(sambil SNAP gambar)

Aku : Ape yang terbaik nye??

YDP Grafik :  Nanti aku cerita, jap, nak Snap gambar..

Aku : Mahal tak Yuran kat sini??

YDP Grafik : Yuran memang la mahal sikit dari UiTM..


Aku : Berape 1 sem??


YDP Grafik : 1 sem RM3,000.. Memang ko pikir mahal kan, tapi ko dapat PTPTN 1 sem RM8,000.. Ko ade lagi RM5,000 untuk ko buat kerje ko..

Aku : Perrghh.. RM8,000 1 sem..

YDP Grafik : Ko Degree kan.. Ye la, kalau Diploma RM5,000 1 sem.. Itu 1 kelebihan, lagi kalau ko boleh capai CGPA 3.75, PTPTN Free, UNISEL bayar kan.. Kalau UiTM berape CGPA baru lepas.. Atleast 3.8 keatas.. Then, Practikal, ko jangan risau, UNISEL yang tolong cari kan.. Cari plak bukan calang calang punye Company.. Semua Company besar besar.. Time tu, ko buat betul betul, kalau ko bagus, mane tau dia ambik ko keje sane.. Serius, Senior senior sini, kebanyakkan Majikan puas hati..
(aku lagi semangat)

Aku : Macam mane kalau Diploma Grafik?? Aku masuk Part 01 balik ke terus Part 03??

YDP Grafik : Itu aku tak pasti, tapi ko dari UiTM kan, subjek sini ngan UiTM tak jauh beze pon.. Maybe boleh kot ambik pengecualian kos.. Sebab ko student 1st jadi macam nie.. Sebanyakkan budak baru semua dari STPM, tak tau pape.. Hehe.. Takpe, time Daftar, aku cari ko, lepas Orientasi nanti aku tolong ko pape yang patut.. Ko jangan risau, aku tolong ko nanti.. Sebab ko SPECIAL..

Aku : Hahaha...

Tiba tiba name aku dipanggil..

Naib Dekan : Kamu nie betul ke nak masuk sini nie.. Kalau Taknak saya tarik balik Surat Tawaran nie..

Aku : Nak Prof. Saya rasa semangat nak masuk sebab dengar kelebihan yang ade kat UNISEL yang Prof cetita tadi.. TERUJA...

Naib Dekan : Betul nie.. Baik, saya beri PELUANG kat kamu.. Semua, kawan kita nie Istimewa sikit, bukan OKU.. Dia dari UiTM, dia student pertama yang dapat TAWARAN nie.. Korang tengok, IPTA pon nak masuk sini tau..
(dalam hati aku, aleh, dan dan puji)

Naib Dekan : Ok, semua boleh keluar.. Dissmiss...
(tinggal la beberape student, maybe tak dapat kot)

YDP Grafik : Ok bro, time daftar nanti aku cari ko.. Tak pon kalau ko jumpe aku panggil je..

Aku pon keluar balik dengar rase penuh BANGGA sekali sebab orang PERTAMA IPTA menjejek dia UNISEL nie.. Whoa Hoo....
GUDBYE UiTM, Hello UNISEL..

p/s : Bukan aku benci UiTM, tapi UiTM yang taknak TERIMA aku KEMBALI...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.